BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

welcome.. =)


Ahad, 22 Mei 2011

SUKA VS SAYANG

Pandangan mata selalu tersalah..pandangan hati selalu tersilap.hidup aku pada pndangan org mngkin aku trlalu beruntung kerana dibesarkan dalam sebuak keluarga yang kaya..mungkin org selalu berkata 'untung budak itu,hidup senang,keluarga kaya',budak tu mna thu erti susah kehidupan,lhir saja semua tlah tersedia,.begitulah pndangan org trhdap aku..mlut mnusia mmg x boleh berhenti berkata-kata.nmun luka diluar boleh nmpk..luka di hti siapa yg thu..aku mngakui,sjak lhir aku dimnjakan oleh ibuku.aku mmg trlalu mnja dgn ibu.hal ini krana,sdari aku kcil,aku tlah kehilangan ksih syg,peluk mnja seorg insan bernama ayh.aku langsung tdk prnah mrasakan belaian ksih syg drpd seorg ayh.ayh tlah mninggal dunia sewaktu aku msih lagi dlm kndungan ibu.ayh aku mningal kerana terlibat dlm kmalangan jln rya.aku dijaga bgai mnatang minyak yg pnuh oleh ibuku dan pmbantu rumahku,mak bedah.tp di dunia x semua mnusia itu smpurna.aku msih lagi kekurangan,tatkala aku mmandang rkan sekolahku brsama ayh mereka,aku mnjadi cmburu,aku dpt mrasakan kekosongan itu.sbgai seorg mnusia yg dikurniakan fikiran yg waras,aku hrus mnerima segala ketentuan yg mha esa ini dgn hti yg trbuka dan ikhlas.aku hrus blajar mnjadi insan yg sbar..

aku msih lagi beruntung kerana msih lagi mnpunyai seorg insan yg bergelar ibu.hnya insan ini ssj yg aku ada di ats bumi yg fana ini..sedari aku dri kecil hingga dewasa ini,semua keinginanku sedaya upaya ibu penuhi.,tp bkn itu yg ku pinta,bkn itu yg ku hjati.sejak akhir2 ini ibu selalu sibuk dgn kerjayanya sehingga dia lupa bhwa dirinya msih mmpunyai seorg anak yg kesunyian dan dahagakan perhatian dri seorg ibu.biarpon hrta seluas lautan,duit setinggi gunung tetapi tiada ksih syg dlm diri tiada mkna hrta dan wang itu.hrta itu bagai psir yg terdanpar shj.ibu mnyerahkan aku sepenuhnya kpd pmbantu rumah.susah hndak aku luahkan rasa keperitanku ini kpd ibu,umpama diluah mati emak disimpan mati bpk.tetapi aku selalu brkata kpd diriku sndiri bhawa aku msti tbah dan sabar mnghadapi semua ini.
semenjak kecil ibu terlalu sibuk berkerja sehingga lipa mngajarku prihal agama.mjurlah aku mmpunyai insan yg sudi mngajarku tentangnya.aku dijaga dan di asuh oleh mak bedah.kata mak bedahhidup tak bererti jika tidak mmpunyai keimanan yg mntap dlm diri.sedikit sebanyah mak bedah telah mmbuka mtaku tntang agama islam yg begitu indah ini.wlaupun umur mak bedah sudah melangkaui umur senja,namun mak bedah msih kuat bekerja.seharusnya ketika usia ini mak bedah sudah mula berehat.prnah aku mengutarakan soalan ini kpdnya,dia hnya tersnyum lalu brkata,hidup sebatabg kara,tiada siapa dpt mmbntu nya melainkan dirinya sndiri.selagi tulang empat keratnya msih berfungsi,selagi itu dia akan bekerja.mak bedah amat menitikberatkan soal keagamaan,dialah yg mengajarku untuk mnjadi seorg insan yg tbah.rupa2nya msih lagi ada insan yg lbih mlanh dri aku,mak bedah sebatang kara,tapi aku msih punya ibu.ujian yang allah berikan kpd nmbanya pnuh dgn rahsia dan tersirat dgn plbgai pengajaran..

thn ini aku akn mnghadapi SPM.berdebar2 juga jntungku.aku bnga kerana aku mrupakan antara muid harapan sekolah.aku teringin berkongsikan detik bahagia ini brsama ibu,tpi apakan daya.selepas rehat,murid berpusu2 msk ke kelas.umpama senut yg lari berkeliaran msk sarang apabila musuh dtg menyerang.sekarang merupakan mata pelajarab sejarah,aku tekun menumpukan sepenuh perhatian ketika belajar,gaya cg sofia menyanpaikan ilmu tlah berjaya menambat hati pelajar2nya.tiba2 aku rasa tidak sedap hati bgai ada sesuatu akn terjadi.aku terlihat kelibat cg iman.guru itu mngetuk pintu kelasku,jntungku berdegup kencang,beliau msk ke kelasku dan meminta izin untuk memangil aku.cikgu itu mengatakan bahawa ibu ku telah di mskan ke dlm hospital akibat kegagalan paru2 berfungsi.cg iman terusk mmbawa aku ke Hospital Besar Johar Bahru.smpai sahaja disana mak bedah menungguku dgn linangan air mata,aku mula rasa tidak keruan,mak bedah terus mendakapku dan menyuruhku bnyakkan bersabar.

lewat mlm ini, semua tetamu beransur pulang,selepas kenduri arwah ibuku selesai,aku terus masuk ke dlm kmar ibu,ibu pergi buat selama2nya.jikalau dahulu ibu pergi keluar negara buat sementara waktu,kini ibu pergi buat selama2nya.bagai an kecil,aku menangis dan menangis semahu2nya untuk aku melepaskan segala duka yang aku pikul.mujurlah ada mak bedah.kini nasib kami sama,sebatabg kara.kelak kami akan bergantung antara satu sama lain.dgn pemergian ibu,aku mnjadi legih tabah.aku ingin menjadi seorg remaja yang berjaya mengharungi ujian dari allah.kelak,dengan pemergian ibu ini aku mmpunyai semangat yang tinggi untuk mengharungi liku2 kehidupan.jika dulu ibu boleh mengharungi banyak dugaan untuk mmbesarkanku seorg diri,aku juga boleh hadapi semua dugaan.aku nekad nk jdi mcm ibu..

aku menumpukan sepenuh perhatian pada pelajaran.SPM akn menjelang tidak lama lagi.percubaan SPM baru2 ini tidak memuaskan hatiku.aku tidak memperloleh'perfect score'.tetapi aku akan berjuang habis2san.dugaan dtg menimpa diriku.cg iman meminta bayaran yuran SPM.aku tudak tahu dimana hendak cari duit.nsib baik rumah yg aku duduki telah habis dibayar,jika tidak di mna pula aku nk mncari tmpt berteduh.ibu mmpunyai simpanan,bukan aku tidak mhu mengambilnya,tetapi terlalu bnyak proses yg hrus dilalui dan memakan masa yg pnjang.tmpoh byaran yran hnya sebulan.lagipun simpanan itu boleh dijadikan bekalan sku semasa berada di universiti kelak.gaji mak bedah juga hrus dibyar.aku nekad mncari kerja,selepas sekolah aku pergi bekerja di sebuah kedai mkn.aku bekerja sebagai pencuci perkakas dapur.walaupun gajinya tidak lumayan,tp sudah memadai utk menapung mkn minum aku dan mak bedah serta yuran peperiksaanku.bekerja di kedai mkn itu mngajarku erti kesusahan,ia telah membuat ku berfikir btapa susahnya sewaktu ibu pnat lelah mncari rezeki utk mmbeserkanku.brulah aku sedar kini pengorbanan ibu terhadapku terlalu besar.semoga allah menempatkan dia di tmpt org2 yg beriman..

sudah sebulan aku bekerja di situ.alhamdulullah,walaupun kerjanya susah,tetapi berkat kesabaranku,aku berjaya tmpuhi.bagi aku di mna ada kemahuan,di situ ada jln.separuh gajiku aku berikan kpd mk bedah.pada bln ni gaji mak bedah kurang dari bln sebelumnya.aku mnjadi segan hndak mmberikan kpdnya,tetapi aku hrus mmberikan kpdnya.aku kaget kerama nak bedah yg lmbut itu mnolak pmbrianku.katanya aku skrg adalah anknya.kerana di dunia ini aku aku adalah satu2nya saudara yang dia ada.keesokkannya,aku ingin mmbayar yuran SPM,sekali lg aku terkejut kerana yuran SPM tlah di byar oleh PIBG sekolah.sekali lg allah menunjukkan kpdku kebesarannya.rupa2nya ada hikmah diseblik dugaan yg diberikan..

sedang aku duduk mengelamun mengenangkan perkara yg terjadi,tiba2 pntu bilikku di ketuk,msuk seorg jururawat mmbawa seorg pesakit.bru aku sedar yg aku terlalu lma nmgelamun.syukur kpd allah,kini aku tlah bergrlar seorg doktor.berkat doa,usaha,pnat,lelah,dan kesabaranku,aku berjaya menempuhi semua dugaan dan cabaran.kini segalanya mmbuahkan hsil.bg aku,yg bulay tdk dtg bergolek,yg pipih tdk dth mlayang.impian itu umpama benih,kita perlu menanam dgn ksih syg,bjanya dgn usaha,dab siramnya dgn doa,maka bila ia berbunga kelak,itulah impian kita yg mnjadi kenyataan..

jgn mnyangka langit itu selalu gelap.kerna ia mustahil untuk terjadi.sepanjang aku merentasi onak duri kehidupan,aku bnyak belajar tentang pernainan dari percaturan hidup,mngkin hari ini kita menangis,tetapi pstikan esok hari kita gembira,kerana sebenarnya kedudukan akn mmbawa kita kpd kbhgiaan yg sebenar.dugaan dri allah tdk mngira kaya atau miskin.di sisinya kita semua adalah sama..mengertilah bahawa di sebalik dugaan yg diberikan ada hikmah yg tersembunyi.kdg2 tuhan hilangkan matahari dan berikan kita hujan yg lebat,puas kita menangis dan tertnya2 ke mna hilang matahari,rupa2bya allah ingin mmberikan kita pelangi yg dpt mewarnai kedudukan kita..

selalulah tbah menghadapi dugaan hidup,kerana setiap dugaan yg diberikan oleh allah kpd hmbanya adlh kerana allah amat menyayangi hmba2nya.kelak selepas hujan yg turun dgn lebat itu,akan mnjadi pelangi yg indah utk kita..

jadi terimalah setiap dugaan itu dgn hati tg terbuka dan rela hati.jdikan setiap detik suka itu sebagai kenangan dan detik duka itu sebagai pengajaran.belajarlah dri apa yg brlaku keatas diri kita.kerana ia merupakan satu pengalama yg sukar utk dicari walaupun sejauh negeri china.pelangi yg cntik,indah dan warna-warni itu adalah untuk semua hmba allah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Followers

nur diana fatimah