BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

welcome.. =)


Khamis, 25 September 2014

DI PAKSA BERKAHWIN PEREMPUAN CANTIK BAHAGIAN 2

Tengah hari itu aku nekad pulang ke kamuong. Aku nekad, menyiasat latar belakang isteri dan mengapa ibu bapanya sanggup melepaskan anaknya kepada lelaki seperti aku. Cuma tidak pasti, apakah cara untuk menyiasat, dan semasa dalam bas aku kira beruntung, duduk sebelah seorang lelaki yang peramah.

Kepada lelaki itu aku bertanya. “bagaimana mahu tahu latar belakang bakal isteri kita?”

“senang sangat. Kalau dia ada FB, buka FB dia, atau taip nama penuhnya di internet. Nanti adalah maklumat tentang dia. Kalau susah sangat, pergi tempat kerja dia. Tanya kawan-kawan dia, atau Tanya jiran-jiran dia.”

Untuk menyiasat tentang tuning aku itu di internet, nama penuhnya pun aku tidak tahu. Aku Cuma diberitahu namanya, Seroja. Berapa ramai orang nama Seroja diinternet? Lalu aku ambil nasihat kedua lelaki itu, Tanya rakan-rakan sekerjanya, dan mujur aku tahu gadis itu bekerja di pejabat KEMAS di pecan.

Sampai sahaja di kampong, aku pinjam motosikal ayah, terus ke pejabat KEMAS. Aku tidak tahu jawatannya, tetapi pejabat sebesar itu berapa ramai sangatlah orang namanya sama. Tetapi agak tidak logik pula aku terus masuk ke pejabat dan bertanya berkenaan bakal isteri. Lalu akhirnya aku ambil keputusan menunggu dan memerhati di seberang jalan.

Aku fikir mungkin pada waktu makan tengah hari, Seroja dan kawan-kawannya akan keluar dan apabila sudah cam wajah kawan-kawannya, semasa balik nanti boleh Tanya tentang Seroja. Itulah rancangan aku, rancangan yang diatur kemas. Lalu aku pun duduklah di atas motosikal menghadap pejabat kemas yang cuma setingkat.

Kemudiannya datang pulak rasa menyesal, sebab pada jam 11 pagi, cuaca sudah terik. Di situ pula belum ada pokok yang rending, kerana semuanya baru sahaja dicantas dahannya. Sudah panas terik pengawal keselamatan di luar pejabat pula asyik meninjau-ninjau. Bukan pengawal keselamatan sahaja, malah orang yang lalu lalang disitu turut memerhati.

Aku lupa, ini pecan kecil, jadi segala perbuatan yang bukan kebiasaan akan jadi perhatian. Perbuatan aku, yang duduk di hadapan pejabat kemas adalah bukan perkara biasa. Nampak terlalu aneh.

Akhirnya, aku semakin berasa menyesal kerana dari jauh aku lihat seorang perempuan keluar dari pejabat. Semakin dekat perempuan itu, semakin aku berasa berdebar. Wajahnya semakin jelas, dengan tudungnya warna kuning cair dan baju kurung biru muda. Dia adalah bakal isteri aku, yang aku cuma kenal namanya sebagai Seroja. Hanya itu.


Aku fikir, mahu sahaja menghidupkan motosikal dan kemudiannya terus pergi dari situ tetapi semuanya sudah terlambat apabila Seroja berkata “awak Saiful?”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Followers

nur diana fatimah