BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

welcome.. =)


Khamis, 25 September 2014

DI PAKSA BERKAHWIN PEREMPUAN CANTIK BAHAGIAN 3

Aku memberikan senyuman yang paling terpaksa yang pernah aku buat. Lebih terpaksa daripada senyuman terpaksa apabila bertemu dengan cikgu semasa sekolah dahulu.

“Ya, saya. Awak boleh cam?”

“Kawan di pejabat yang beritahu, ada lelaki di seberang jalan. Mereka mengusik saya, mungkin saya kenal awak, dan saya mula perasan wajah awak sama dengan gambar yang emak saya beri”.

Satu pejabat perasan aku menunggu di hadapan pejabat? Teruk betul cara aku mahu menyiasat. Kemudian pantas aku memerhatikan wajah Seroja, dan ternyata wajah aslinya jauh lebih cantik daripada wajah pada gambar. Mungkin sebab itu gambar passport. Orang tua dia pun satu, ambillah gambar lain. Ini tidak gambar passport anak die pulak. Entah-entah, emak ayah aku pun berikan gambar passport aku. Ketika itu juga aku rasa berdebar. Sebab, seingat aku semasa aku bergambar passport, aku baru sahaja bangun tidur.

Aku perhatikan pula perutnya, tetapi tidak nampak ada apa-apa tanda perempuan mengandung. Pada ketika aku memerhati, aku perasan dia terus silangkan tanggannya di perut dan terus berasa malu. Mesti dia perasan aku pandang perutnya, dan entah apalah dalam fikiran dia sekarang.

Kemudiannya, aku perasan lagi yang Seroja ini perempuan yang berani. Berani untuk keluar berjumpa dengan aku. Kalau perempuan lain, tentu mereka tidak berani. Barulah aku sedar, inilah pertemuan pertama aku dengan bakal isteri aku. Pertemuan dalam keadaan yang agak aneh.

Selepas pertanyaan itu, kami tiba-tiba diam. Kami hanya berdiri di tepi jalan raya, sambil memandang ke arah yang sebenarnya agak aneh untuk dipandang. Aku memandang ke arah pokok dan Seroja memandang ke arah motosikal ayah aku.

Aku tahu, ini keadaan yang tidak betul dan aku sebagai lelaki perlu enunjukkan contoh yang baik kepada bakal isteri aku. Jadi, selepas puas berfikir dan memberanikan diri, aku bertanya. “sudah makan?”.

“Saya diet.”

Nasib baik dia kata dia dirt. Bagaimana kalau dia kata, marilah kita makan. Memang aku akan jahanam sebab di dalam dompet aku Cuma ada lima ringgit. Mana cukup. Selepas itu, keadaan kembali sepi.

“Saya mahu masuk pejabat balik.” Kata Seroja penuh sopan membuatkan aku lega.

“Saya pun mahu balik,” balas aku. Dan rupa-rupanya lega aku tidak lama.

“Malam ini jemputlah datang ke rumah.”

“Datang rumah awak?”

“Ya. Makan malam dengan keluarga saya.”

Aku diam. Berdebar-debar.

“Jemputlah sekali ayah dan emak awak kalau mereka tiada halangan apa-apa.”


“Baiklah, selepas maghrib saya saya sampai.”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Followers

nur diana fatimah